DSpace
[Register]
 

eKhNUIR >
Факультет іноземних мов >
Наукові роботи. Факультет іноземних мов >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univer.kharkov.ua/handle/123456789/6547

Название: Hedging–Ariadne’sthread? : Objectivity through subjectivity in academic discourse
Авторы: Legeyda, A.V.
Ключевые слова: хеджинг
академічний дискурс
інтерсуб’єктивність
суб’єктивність
наукова об’єктивність
кодовий хеджинг
мова науки
наукова неупередженість
не-позитивістський підхід
hedging
academic discourse
intersubjectivity
subjectivity
scientific objectivity
“hedging code”
the language of science
scientific impartiality
non-positivist approach
Issue Date: 2011
Издатель: Харкiвський нацiональний унiверситет iм. В.Н. Каразiна
Библиографическое описание: Legeyda A.V. Hedging–Ariadne’sthread? : Objectivity through subjectivity in academic discourse / A.V. Legeyda // Вiсник Харкiвського нацiонального унiверситету iм. В.Н. Каразiна. – 2011. – № 973. Сер. Романо-германська філологія. Методика викладання іноземних мов. – Вип. 68. – С. 46-50.
Краткий осмотр (реферат): This research highlights the role of intersubjective hedging in academic discourse and focuses the pragmatic mechanisms of co-existence of subjective scholars’ hedging and scientific objectivity in presenting information hedging is meant to pursue. Patterns of interrelation between the extent of “hedging code” use and the degree of objectivity of scientific text perception are deduced. The subjective nature of hedging as a linguistic concept is analyzed on the grounds of the non-positivist approach. The priority of objectivity reaching as an ultimate aim of academic discourse is questioned. Представлене дослідження фокусує роль інтерсуб’єктивного хеджинга у академічномудискурсі та прагматичні механізми співіснування суб’єктивного авторського хеджування науковців та наукової об’єктивності упрезентації інформації, якухеджинг покликаний забезпечити. Встановлюються патерни взаємодії між ступенем використання кодового хеджинга та ступенем об’єктивності, із якою сприймаються наукові тексти. Суб’єктивна природа хеджинга як лінгвістичного поняття підлягає аналізу з точки зору не-позитивістського підходу. Приоритетність досягнення об’єктивності як первинноїмети академічного дискурсупідлягає критичномуаналізу. Данная работа фокусирует роль интерсубъективного хеджинга в академическом дискурсе и прагматические механизмы сосуществования субъективного авторского хеджинга ученых и научной объективности в презентации информации, которую хеджинг призван обеспечить. Устанавливаются паттерны взаимодействия между степенью использования кодового хеджинга и степенью объективности, с которой воспринимаются научныетексты. Субъективная природа хеджинга как лингвистического понятия подвергается анализу с точки зрения не-позитивистского подхода. Приоритетность достижения объективности в качестве основной задачи академического дискурса подвергается критическому анализу.
URI: http://dspace.univer.kharkov.ua/handle/123456789/6547
Appears in Collections:Наукові роботи. Факультет іноземних мов

Files in This Item:

File Description SizeFormat
11laviad.pdf2,45 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! Яндекс цитирования DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback