Influence of grammatical material systematization on effectiveness of its assimilation process by foreign students at preparatory faculty [Иванченко А.А., Дуравкина З.П., Захарова Н.Н. Влияние систематизации грамматического материала на эффективность процесса усвоения его студентами-иностранцами на подготовительном факультете] (in Russian)

Анотація

The article is devoted to the development of psychological foundations for the formation of grammatical speech skills in the process of teaching Russian as a foreign language. It has been experimentally established that a clear, integral structure of the Russian language system as an object has not been formed in the consciousness of foreign students. This complicates the operation of the operational memory unit. In the long-term memory, which is the foundation of the students ’linguistic experience, the acquired material is not streamlined and is difficult to retrieve when implementing the act of verbal communication. Our preliminary introduction of structural models of the Russian language, firstly, forms the idea of students about the ultimate goal of their education, and secondly, helps organize disparate grammatical forms in the system and students understand the structure of the language being studied, because symbolic visualization contains specific features of a generalized subject and, reflected in consciousness, recreates its image. Preliminary target formation allows to effectively organize and intensify students' mental activity, rationalize their mnemic efforts in the process of mastering grammatical units, concentrate on the most important grammatical structures, and systematize the digestible material. Moreover, the scheme (or table), as such, acts as one of the ways of learning / memorizing studying information. The scheme optimally presents the basic grammatical blocks of the language system, highlighted as one of the most important grammatical and communicative components of the new language structure. Статья посвящена вопросу разработки психологических основ формирования грамматических речевых навыков в процессе обучения русскому языку как иностранному. Экспериментально установлено, что в сознании студентов-иностранцев не сформирована четкая, целостная структура русской языковой системы как предмета. Это затрудняет работу оперативного блока памяти, а в долговременной памяти, представляющей собой фундамент языкового опыта студентов, усвоенный материал не упорядочен и с трудом подлежит извлечению при реализации акта речевой коммуникации. Предлагаемый нами предваряющий ввод структурных моделей, русского языка, во-первых, формирует у студентов представление о конечной цели их обучения, а во-вторых, способствует организации разрозненных грамматических форм в систему и осознанию студентами структуры изучаемого языка, поскольку символическая наглядность заключает в себе специфические черты обобщенного предмета и, отражаясь в сознании, воссоздает его образ. Предваряющее целеформирование позволяет эффективно организовать и активизировать мыслительную деятельность студентов, рационализировать их мнемические усилия в процессе усвоения грамматических единиц, сконцентрироваться на наиболее важных грамматических структурах, упорядочить и систематизировать усваиваемый материал. Причем схема (или таблица) как таковая выступает в качестве одного из способов усвоения/запоминания учебной информации. В ней оптимальным образом представлены основные грамматические блоки языковой системы, выделенные как одни из важнейших грамматико-коммуникативных компонентов новой языковой структуры.

Опис

Ключові слова

systematization of grammar material, skills in grammar usage, operational and long-term memory, formation of learning objectives, language structure, Russian as a foreign language, систематизация грамматического материала, навыки использования грамматики, оперативная и долговременная память, формирование цели обучения, языковая структура, русский язык как иностранный

Бібліографічний опис

Ivanchenko A.A., Duravkina Z.P., Zakharova N.N. Influence of grammatical material systematization on effectiveness of its assimilation process by foreign students at preparatory faculty [Иванченко А.А., Дуравкина З.П., Захарова Н.Н. Влияние систематизации грамматического материала на эффективность процесса усвоения его студентами-иностранцами на подготовительном факультете] (in Russian) // Вестник Харьковского государственного университета. Вопросы методики обучения иностранных учащихся, 1988, № 324, c. 4-6.