Psychological basis of verbal material assimilation at grapheme-phonemic level of a language (based on the teaching of English-speaking foreign students to the Russian language) [Иванченко А.А., Заика Е.В., Сергеева Т.В. Психологические основы усвоения вербального материала на графемно-фонемном уровне языка (на материале обучения англоговорящих студентов-иностранцев русскому языку)] (in Russian)

Анотація

In the article it was established that the assimilation of a new grapheme-phonemic material sharply decreases if its different parts, which had not been fixed in memory before, are mixed. In the course of the training experiment, we strove to ensure that the first reproduction of the perceived material corresponds to a correctly modelled new image of this verbal unit. The formation of a correctly modelled new image was achieved as a result of using different analyzers in the process of memorizing the studied language elements, namely, sound, visual and motor memory (the last type of memory included the functioning of the articulatory apparatus during pronunciation and motor actions during writing). The use of all types of memorization significantly improves the assimilation, consolidation and updating of the perceived material. The game situations used in the training experiment were a peculiar way of increasing students' interest and emotional involving for the memorized material. Students, as it were, did not allow a shortage of positive emotional attitude to the information they memorized, which both created moderate overload and reduced negative surprise, and by this activated the mnemonic activity of the individual. Thus, training by an experimental methodology increases the efficiency of verbal material assimilation at the grapheme-phonemic level of the language, creating conditions for strengthening traces in long-term memory, providing the necessary time for their consolidation and delaying (as far as possible) the moment of appearance of interfering verbal units from the student’s native language. В статье установлено, что усвоение нового графемно-фонемного материала резко снижается, если перемешивать его разные части, которые до этого не закрепились в памяти. В ходе обучающего эксперимента мы стремились к тому, чтобы первое воспроизведение воспринятого материала соответствовало правильно смоделированному новому образу данной вербальной единицы. Формирование правильно смоделированного нового образа достигалось в результате использования разных анализаторов в процессе запоминания изучаемых языковых элементов, а именно, звуковая, визуальная и двигательная память (последний вид памяти включал функционирование артикуляционного аппарата при произношении и руко-двигательных действий в процессе написания). Использование всех типов запоминания значительно улучшает усвоение, закрепление и актуализацию воспринятого материала. Примененные в обучающем эксперименте игровые ситуации являлись своеобразным способом повышения интереса у студентов к заучиваемому материалу. Студенты как бы не допускали дефицита эмоционального отношения к запоминаемой информации и создавали умеренное эмоциональное напряжение, что активизировало мнемическую деятельность индивида. Таким образом, обучение по экспериментальной методике повышает эффективность усвоения вербального материала на графемно-фонемном уровне языка, создавая условия для упрочивания следов в долговременной памяти, предоставляя необходимое время для их консолидации и отдаляя (насколько это возможно) момент появления интерферирующих вербальных единиц из родного языка учащегося.

Опис

Ключові слова

motivation, foreign language learning, Russian as a foreign language, мотивация, изучение иностранных языков, русский язык как иностранный

Бібліографічний опис

Ivanchenko A.A., Zaika E.V., Sergeeva T.V. (1986). Psychological basis of verbal material assimilation at grapheme-phonemic level of a language (based on the teaching of English-speaking foreign students to the Russian language) [Иванченко А.А., Заика Е.В., Сергеева Т.В. Психологические основы усвоения вербального материала на графемно-фонемном уровне языка (на материале обучения англоговорящих студентов-иностранцев русскому языку)] (in Russian) // Вестник Харьковского государственного университета. Проблемное обучение иностранных учащихся русскому языку и общественным дисциплинам, 1986, № 292, c. 30-33.