Self-organizing psychological system in the paradigm of creative life-orientation(CLO) [Самоорганизующаяся психологическая система в парадигме жизнесозидающей креативности (ЖСК)] (in Russian)

Анотація

This article describes the principles of construction and structural regularities of the functioning of a self-organizing psychological system (SPS), being analyzed like a tutor system or a training one. Such SPS represents a hierarchically interconnected multi-functional dynamic macrosystem. The peculiar features and conditions of the creative life-orientation (CLO) disclosure within a small social group in the linguistic teaching process (namely, while studing the Italy linguistic-cultural realities) have been examined. The preventive sanifying and recreative nature of the CLO that acts as an effective anti-stressor has been identified. The CLO role that leads to person’s evolution and synergistic activity, being in increase according to its stabilization in the subsequent stages of person’s existence, has been fixed. В статье описаны принципы структурного построения и закономерности функционирования самоорганизующейся психологической системы (СПС) обучающего типа, которая представляет собой иерархически взаимосвязанную многофункциональную динамичную макросистему. Изучены особенности и условия проявления жизнесозидающей креативности (ЖСК) внутри малой социальной группы в процессе лингвообразования (а именно, в ходе изучения лингво-культурологической реалии Италии). Выявлен профилактический санирующе-рекреационный характер ЖСК, выступающей эффективным антистрессатором. Установлена развивающе-синергезирующая роль ЖСК, которая нарастает по мере своей стабилизации на последующих этапах экзистенции личности.

Опис

Ключові слова

жизнесозидающая креативность, самоорганизующаяся психологическая система, стиль руководства, учебная диада, психосоматика, лингвообучение

Бібліографічний опис

Иванченко А.А. Самоорганизующаяся психологическая система в парадигме жизнесозидающей креативности (ЖСК) / А.А. Иванченко // Psychology in the Conditions of Social Changes. – Veliko Turnovo : Publishing House of St. Cyril & St. Methodius University of Veliko Turnovo, 2016. – P. 261–278.